O biznismenke
Ak ste si mysleli, že žena podobná tej, ktorú v známom americkom filme 60 sekúnd stvárnila herečka Angelina Jolie, neexistuje, mýlili ste sa. Volá sa Karolína Topolová. Je Češka a s Jolieovej filmovou postavou ju spája láska k štyrom kolesám. Od leta šéfuje najväčšej skupine autobazárov v strednej a vo východnej Európe AAA Auto. Nováčikom vo firme však nie je. Pre „Áčka“, ako spoločnosť nazýva, pracuje už 14 rokov. „Muži dávajú do podnikania rýdzo racionálny, technický aspekt. Žena tam prináša emócie a citlivosť,“ prezrádza Topolová. Pre svet áut má slabosť už od mala. Vyrastala s dvoma staršími bratmi. „Ďalším míľnikom bolo stretnutie so zakladateľom AAA Auto Anthonym Dennym, ktorý v tom čase v Česku expandoval.“
Zlomový bod v kariére
Ponuka ju postavila pred neľahkú voľbu. Opustiť sľubne sa rozvíjajúcu kariéru v luxusnom pražskom hoteli Hilton, alebo riskovať s vtedy nie práve známou firmou. „Moje rozhodnutie bolo pre ľudí nepochopiteľné. V AAA Auto ma očarila profesionalita a Dennyho vízie,“ vraví s tým, že jej prvou úlohou bolo vybudovať call centrum. Do autobazára neskôr úspešne zaviedla HR systém. „Ďalej nasledovala oblasť komunikácie, IT, predaja, až prišla pozícia šéfky,“ odhaľuje Topolová.
Počas najhoršieho obdobia pre skupinu, ktorým bol rok 2009, pracovala ako prevádzková riaditeľka. Kríza v roku 2009 rozhodla o stiahnutí AAA Auto z troch trhov, a to Poľska, Rumunska a Maďarska, čo sa odrazilo na masívnych prepúšťaniach. „Recesia nás naučila zaobchádzať s firemnými prostriedkami a nákladmi. Došlo k razantným úsporám, napríklad počet firemných áut sme znížili o dve tretiny.“
Súčasnosť
Karolína Topolová je typ manažéra, ktorý sa sústreďuje na vzťahy. Jej najväčšou doménou je riadenie ľudí, pričom sa obklopuje odborníkmi, ktorí vedia, čo robia, a sú v tom dobrí. „Nikto nemôže ovládať všetko. Nedokážete byť skvelým odborníkom na spaľovacie motory, a zároveň byť skvelým lídrom, ktorého ľudia počúvajú.“
Vyhraneného štýlu riadenia by ste sa u nej nedočkali, uprednostňuje kombináciu. „Som tvrdý človek - na seba, taktiež veľmi veľa očakávam od zamestnancov, no myslím si, že viem byť aj ľudská,“ vraví riaditeľka, ktorá sa riadi krédom: „Maj úctu k svojmu učiteľovi a rešpekt k ľuďom, ktorým šéfujete.“
Hoci si Topolová plní svoje sny v mužskom svete, s podceňovaním sa nikdy nestretla. „Každý má šance presadiť sa. Určite potrebuje nutnú dávku šťastia, ktorá spočíva v tom byť v správnej chvíli na správnom mieste, čo sa mi podarilo. Ale rozhodne nerozlišujem medzi príležitosťami pre mužov a ženy.“
Stratégia
Hoci ste človek, ktorý by si ojazdené auto nikdy nekúpil, Topolová vás počas pár minút presvedčí o opaku. Sama ide pritom príkladom. Už sedem rokov jazdí na aute jej obľúbenej značky Mercedes, ktoré už predtým jedného majiteľa malo.
Mimochodom, sama seba charakterizuje ako svižného vodiča. Nie je rebel - život seba či druhých riskovať nemieni, no keď to značky povoľujú, na plyn „dupne“ rada. Biznis ju mnohému naučil, no nemá pocit, že by ju o niečo ukrátil. „Celé je to o vašej voľbe. Pokiaľ sa pre niečo rozhodnete, mali by ste sa s tým stotožniť. A ak to dosiahnete, tak sa nikdy nebudete cítiť, že ste o niečo prišli.“
Pozíciu generálnej riaditeľky zobrala s jasne vytýčenými cieľmi. Chcela by spoločnosť posunúť prostredníctvom expanzie a vývoja nových produktov ešte ďalej. „Podľa našich prieskumov je na to priestor, keďže v Európe sú stále asi dve desiatky predajcov nových vozidiel, ktorí predávajú viac než my,“ zdôvodňuje. Tajomstvom na trhu nie je, že zakladateľ a majiteľ Anthony Denny chce „Áčka“ predať. Aj to je pre Topolovú výzva, lebo chce splniť očakávania nového majiteľa na sto percent, a zároveň realizovať vízie Anthonyho Dennyho.