Aj napriek vyššiemu počtu kilometrov na tachometri a vyššej cene zákazníci častejšie vyhľadávajú dieselové automobily, ktoré aj napriek celkovému zdraženiu znamenajú mesačne vyššiu úsporu.
Stagnácia na sekundárnom automobilovom trhu naďalej pokračuje. Benzínové ojazdené autá si aj napriek miernemu úbytku v ponuke už druhý mesiac držia cenu a zaobstaráte ich tak najčastejšie za 7 500 EUR. Naopak diesely mierne zdraželi a rozdiel strednej hodnoty ceny benzínu a dieselu sa tak prehĺbil na 1 700 EUR. Vyplýva to z analýzy trhu Barometer, ktorú pravidelne vykonáva spoločnosť AURES Holdings, prevádzkovateľ siete autocentier AAA AUTO a Mototechna.
„Rast cien palív na európskom trhu značne poznamenal ponuku aj dopyt. Benzínové automobily sú dlhodobo lacnejšie ako tie dieselové, ktoré sú ale lacnejšie na prevádzku. Rozdiel cien benzínového a naftového auta sa ešte vo februári pohyboval pri rovnakom modeli s podobnou výbavou okolo tisíc eur. V auguste sa rozdiel strednej hodnoty cien týchto automobilov vyšplhal až na tisíc sedemsto eur,“ uviedol Petr Vaněček, prevádzkový riaditeľ skupiny AURES Holdings, prevádzkovateľa značiek AAA AUTO a Mototechna. Podľa aktuálneho vývoja ponuky na sekundárnom automobilovom trhu možno očakávať medzimesačne mierny pokles celkovej ponuky automobilov. Ponuka dieselových áut na trhu zatiaľ klesla o 3 % na aktuálnych 24 000 automobilov, ako aj benzínových, ktorých je v ponuke necelých 13 000.
„Cena dieselových áut je už tretí mesiac viac-menej stabilná a drží sa na najvyššej úrovni 9 200 EUR, avšak od januára sa zdražela stredná hodnota o takmer jedenásť percent. Naopak cena benzínového vozidla na trhu od začiatku roka vzrástla menej, a to len o 600 EUR, a to aj napriek klesajúcemu počtu áut v ponuke. Zákazníci sú spolu s nárastom cien energií a spotrebného tovaru nútení hľadať automobily lacnejšie na prevádzku. Preto je pre nich stále výhodným riešením naftové vozidlo, a to aj za cenu vyššieho nájazdu na tachometri,“ upozornil Vaněček. Dieselové a benzínové automobily sú najčastejšie vo veku blížiacemu sa desať rokov. Avšak značný rozdiel je v počte najazdených kilometrov, ktorý je pri dieselových autách nad hranicou 190 000 kilometrov, teda o takmer osemdesiat tisíc vyšší ako v prípade benzínových vozidiel.
Ceny áut sa v jednotlivých variantoch paliva líšia. Najžiadanejšiu Škodu Octavia si zaobstaráte v benzíne medzimesačne o 6,7 % lacnejšie, teda so strednou hodnotou ceny 5 600 EUR. V dieseli vás vyjde len o 2% lacnejšie, konkrétne zaplatíte 7 395 EUR, a to aj napriek tomu, že na tachometri budete mať najčastejšie o štyridsať tisíc kilometrov viac. Nie vždy ale platí, že je dieselový variant drahší. Napríklad Volkswagen Golf si v oboch variantoch medzimesačne drží takmer rovnakú cenu. V dieseli zaň zaplatíte len 5 495 EUR, ale medián vek je 11,6 rokov a nájazd väčší ako 200 000 kilometrov. V benzíne ho zaobstaráte za 7 000 EUR, o pol roka mladšie a s nájazdom o takmer 53 000 kilometrov nižším.
Najžiadanejšie automobily a ich cena na slovenskom trhu v auguste 2022:
Najžiadanejšie automobily |
Medián ceny slovenského trhu |
Najžiadanejšie automobily |
Medián ceny slovenského trhu |
||||
benzín |
diesel |
benzín |
diesel |
||||
1. |
Škoda Octavia |
5 600 EUR |
7 395 EUR |
6. |
Škoda Superb |
18 500 EUR |
16 500 EUR |
2. |
Škoda Fabia |
3 460 EUR |
3 800 EUR |
7. |
Kia Sportage |
17 990 EUR |
12 600 EUR |
3. |
VW Passat |
6 700 EUR |
9 100 EUR |
8. |
Hyundai i30 |
12 800 EUR |
9 850 EUR |
4. |
VW Golf |
7 000 EUR |
5 495 EUR |
9. |
Opel Astra |
4 245 EUR |
6 600 EUR |
5. |
Kia Ceed |
9 600 EUR |
7 700 EUR |
10. |
Hyundai Tucson |
18 600 EUR |
18 000 EUR |