Čoraz viac Slovákov túži po vozidlách SUV, čomu zodpovedá aj rastúca ponuka jazdených vozidiel z tohto segmentu. Je zaujímavé, že v porovnaní so susedným Českom či Poľskom, na Slovensku inzerujúci ponúkajú luxusnejšie a drahšie terénne autá. Kým v Slovenskej republike bolo v marci 2018 najinzerovanejším vozidlom v tejto kategórii BMW X5, v Českej republike dominovala Škoda Yeti a v Poľsku pre zmenu Nissan Qashqai. Celkovo si mohli Slováci minulý mesiac vyberať z väčšieho počtu inzerovaných vozidiel, ako vo februári. Vyplýva to z pravidelnej analýzy siete autocentier AAA AUTO, ktorá trh s ojazdenými automobilmi kontinuálne monitoruje a vyhodnocuje.
Počas minulého mesiaca v porovnaní s februárom na Slovensku celkovo vzrástol počet inzerovaných vozidiel o takmer 6 tisíc. V ponuke jazdených áut je stále viac dieselových áut ako benzínových. Dieselov bolo v inzercii počas marca zhruba dvojnásobne viac ako benzínov. „Na Slovensku však v poslednom období registrujeme zvýšený záujem ľudí aj o zánovné benzínové autá, čo nám potvrdzujú aj predajné štatistiky spoločnosti Mototechna. Vo všeobecnosti sa zachovalé autá na benzínový pohon medzi Slovákmi tešia čoraz väčšej obľube. Ide predovšetkým o vozidlá so slovenským pôvodom, ktorým ľudia dôverujú viac, ako tým z dovozu,“ komentuje situáciu na trhu generálna riaditeľka siete autocentier AAA AUTO Karolína Topolová.Z údajovmarcovej inzercie vyplýva, že najčastejší nájazd kilometrov bol na úrovni necelých 174 000 km[1] a najčastejší vek vozidiel dosiahol 9,6 roka. Najčastejšia cena inzerovaných áut bola v marci tesne pod hranicou 5 500 eur.
Predaje a ponuka jazdeniek v stredoeurópskom regióne potvrdzujú, že sú tu čoraz viac „v kurze“ vozidlá SUV. Keď sa pozrieme na susedné krajiny, v porovnaní s Českom a Poľskom, u nás inzerujúci ponúkajú v rámci tejto kategórie luxusnejšie a tým aj drahšie vozidlá. Zatiaľ čo na Slovensku bolo v marci najinzerovanejším SUV-čkom BMW X5, v Česku dominovala Škoda Yeti a v Poľsku pre zmenu Nissan Qashqai. Spomínaný model Yeti od Škody na Slovensku dokonca ani nefiguruje v prvej desiatke ponúkaných vozidiel SUV a Qashqai od Nissanu je v SR až na desiatom mieste inzerovaných áut. „Na margo obľúbenosti vozidiel v tomto segmente môžem spomenúť, že predaje v sieti AAA AUTO na Slovensku nám evidentne preukazujú narastajúci záujem ľudí o autá s pohonom 4x4. Medziročne to bolo zvýšenie predajov o viac ako pätinu,“ podotkla Karolína Topolová.
TOP 10 najinzerovanejších jazdených SUV na Slovensku v marci 2018 |
|||
1.
|
BMW X5
|
6.
|
Suzuki Grand Vitara
|
2.
|
Kia Sportage
|
7.
|
Mercedes ML
|
3.
|
Honda CRV
|
8.
|
Kia Sorento
|
4.
|
Toyota RAV 4
|
9.
|
Volkswagen Tiguan
|
5.
|
Volkswagen Touareg
|
10.
|
Nissan Qashqai
|
Keď sa pozrieme na celkovú ponuku inzerovaných vozidiel, najčastejšie ponúkanou jazdenkou v marci bol dlhodobý líder na slovenskom trhu – Škoda Octavia, pred Volkswagenom Passat a Škodou Fabia. Najviac jazdených áut predávajúci ponúkali v Nitrianskom kraji (7 825) a najmenej v Trnavskom kraji (4 430). Najmladšie boli v Bratislavskom kraji (6,4 roku), kde mali aj najmenej najazdených kilometrov (138 tisíc) a najstaršie v Košickom kraji (10,6 roku). Najviac najazdených kilometrov mali vozidlá v Trenčianskom kraji (185 000). Nízkemu nájazdu a veku v Bratislavskom regióne zodpovedala aj najvyššia najčastejšie inzerovaná cena (8 500 eur).
Sieť autocentier jazdených vozidiel AAA AUTO pôsobí na trhu už 26 rokov. Zahŕňa viac ako 40 pobočiek v Českej republike, na Slovensku, v Poľsku a v Maďarsku. Je súčasťou skupiny AURES Holdings, na Slovnesku prevádzkuje pobočky spoločnosť Autocentrum AAA AUTO. Za dobu svojej existencie skupina obslúžila už vyše 2 mil. zákazníkov. V roku 2017 predala 75 400 vozidiel a je tak z hľadiska počtu zobchodovaných automobilov jedným z najväčších predajcov jazdených automobilov v strednej a východnej Európe. Ponúka tiež zánovné vozidlá pod obnovenou značkou Mototechna. Verejnosť zvolila spoločnosť najlepším predajcom ojazdených automobilov v ankete Autobazár roka 2016, v roku 2017 sa stala držiteľom prestížneho ocenenia Superbrands. Značky AAA AUTO a Mototechna sú oficiálnym partnerom Slovenského futbalového zväzu. |
[1] AAA AUTO, ktoré kontinuálne už niekoľko rokov monitoruje trh s jazdenými vozidlami, prešlo na nový spôsob spracovania dát. Miesto priemerných hodnôt zohľadňuje tzv. medián (najčastejšie vyskytovanú hodnotu), ktorý má vyššiu vypovedaciu hodnotu a ešte presnejšie charakterizuje trh s jazdenkami.