Bratislava, 11. septembra 2025 – Za osem mesiacov tohto roka sa na Slovensku predalo 350 476 jazdených áut, čo predstavuje medziročný nárast o 1,8 percenta. Dopyt po dodávkach, pick-upoch a veľkých viacmiestnych vozidlách však rastie výrazne rýchlejšie. V tomto segmente sa od začiatku roka na sekundárnom trhu predalo už 27 955 vozidiel, čo predstavuje medziročný nárast o 12,7 percenta. Dôvodom je vyšší záujem zo strany podnikateľov a firiem, ktoré sa tak snažia pri rastúcich cenách nových áut optimalizovať svoje náklady. No stúpa i záujem privátnej klientely, ktorá tieto autá často prerába na praktické "obytňáky". Vyplýva to z dát analytikov skupiny AURES Holdings, prevádzkovateľa medzinárodnej siete autocentier AAA AUTO a Mototechna.
„Pred niekoľkými rokmi bolo pre mnohých podnikateľov nemysliteľné riešiť firemnú mobilitu na sekundárnom trhu. Rastúce ceny a výkyvy spotrebiteľského dopytu spôsobené najskôr pandémiou a následne napríklad vojnou na Ukrajine však viedli k snahe o optimalizáciu nákladov. Nové autá zdražujú oveľa rýchlejšie ako jazdené alebo zánovné, ktoré sú dostupné za prijateľné ceny,“ vysvetľuje Karolína Topolová, generálna riaditeľka AURES Holdings.
Veľké dodávky a viacmiestne automobily sa na sekundárnom trhu predávajú v priemere za 11 749 eur, majú jedenásť rokov a niečo viac ako 200-tisíc kilometrov na odometri. Takéto veľké autá sú logicky oveľa viac využívané ako bežné osobné vozidlá (tie majú v priemere o 40- až 45-tisíc najazdených kilometrov menej). „Musíme si však uvedomiť, že automobilky už pri ich výrobe počítajú s tým, že budú vystavené vyššej záťaži. Preto vydržia v prevádzke oveľa dlhšie a dajú sa kúpiť za výrazne nižšie ceny,“ hovorí Karolína Topolová.
Najpredávanejším autom v tomto segmente je Volkswagen Transporter, ktorý je žiadaný tak vo forme dodávky, ako aj vo viacmiestnej verzii. V priemere má trinásť rokov a takmer 240-tisíc najazdených kilometrov. Jeho priemerná cena je 13 381 eur, pričom nová krátka dodávka stojí vyše 32,5-tisíc eur. V najluxusnejšom vybavení sa však jeho cena šplhá výrazne vyššie.
Najpredávanejšie veľké viacmiestne autá, dodávky a pick-upy na slovenskom trhu v tomto roku
|
Dodávky |
Viacmiestne autá |
Pick-up a malé dodávky |
1. |
Fiat Ducato |
VW Multivan |
Citroën Berlingo |
2. |
VW Transporter |
Ford Tourneo Custom |
VW Caddy |
3. |
Peugeot Boxer |
VW Caravelle |
Ford Ranger |
4. |
Citroën Jumper |
Peugeot Traveller |
Fiat Doblò |
5. |
Ford Transit |
Citroën SpaceTourer |
Peugeot Partner |
6. |
Renault Master |
Renault Trafic |
Nissan Navara |
7. |
Iveco Daily |
Ford Transit |
Toyota Hilux |
8. |
Mercedes Sprinter |
VW Transporter |
VW Amarok |
9. |
Mercedes Vito |
Mercedes Viano |
Opel Combo |
10. |
Renault Trafic |
Toyota ProAce Verso |
Peugeot Rifter |
Nové autá strácajú najväčšiu časť hodnoty na začiatku svoje prevádzky, neraz je to až štyridsaťpäť percent ceny len v prvom roku. „V prípade zánovného a ešte viac v prípade jazdeného auta je táto strata už do značnej miery absorbovaná, takže jeho hodnota sa tak rýchlo nemení. Výhodou sekundárneho trhu je tiež okamžitá dostupnosť a väčší výber rôznych modelov, vďaka čomu je možné nájsť vozidlo presne podľa potrieb a požiadaviek. Len v AAA AUTO v SR v súčasnosti ponúkame 100 veľkých viacmiestnych vozidiel, 170 dodávok a 210 pick-upov resp. malých dodávok. Zákazník navyše môže získať za nižšiu cenu lepšiu výbavu a ušetrí i na poistení,“ upozorňuje Karolína Topolová. V tomto roku AURES Holdings predal 4 200 týchto vozidiel v celej skupine, čo predstavuje medziročný rast o 18,3 percenta.
Populárnym trendom posledných rokov je úprava dodávky na obytný automobil. Kto sa rozhodne pre túto zmenu, mal by si ju veľmi starostlivo naplánovať a tiež dbať na dodržiavanie legislatívnych požiadaviek. Je dôležité vopred si premyslieť vnútorné usporiadanie, izoláciu, elektroinštaláciu, rozvod vody a plynu (ak je to potrebné), ako aj spôsob vetrania a vykurovania. „Po dokončení prestavby je potrebné mať dodávku zaregistrovanú ako obytný automobil na príslušnom úrade a tiež zabezpečiť potrebné revízie elektroinštalácie a rozvodov plynu a vody,“ uzatvára Karolína Topolová.