Aj medzi prémiovými ojazdenými autami sú zrejmé národné preferencie
Bratislava, 14. mája 2020 – Aj keď kríza spojená s novým typom koronavírusu zásadne zasiahla a zrejme ešte zasiahne všetky segmenty automobilového trhu, určitú skupinu zákazníkov pravdepodobne príliš neovplyvní. Je to segment prémiových ojazdených automobilov. Mototechna Premium, ktorá sa špecializuje na prémiové ojazdené vozidlá s cenou blížiacou sa ku 40 000 eur, ich len za posledné tri roky predala takmer 1 500.
„Prémiové ojazdené automobily, spravidla luxusných značiek a modelov, sú a budú veľmi obľúbené. Klientela, ktorá sa na ne zameriava, býva veľmi dobre finančne zabezpečená a preto ani v dobe krízy nemá problém so zaobstaraním si auta, ktoré istým spôsobom vyjadruje ich sociálne postavenie,“ hovorí Petr Vaněček, prevádzkový riaditeľ siete autocentier AAA AUTO. Na Slovensku je medzi zákazníkmi najobľúbenejšou prémiovou značkou BMW, v Českej republike preferujú Mercedes – Benz a v Poľsku dávajú prednosť značke Audi.
„Pri autách, ktorých predajná cena presahovala 30 000 eur sme v posledných rokoch sledovali celkom strmý nárast predajov vo všetkých krajinách, kde naša spoločnosť pôsobí. Od roku 2017 do dnešného dňa sa počet predaných automobilov každoročne takmer zdvojnásobil,“ komentuje záujem o prémiové ojazdené autá Vaněček. Aj napriek tomu, že prémiové značky boli vždy zamerané hlavne na luxusné limuzíny, aj v tejto kategórií za posledné roky prevážil všeobecný záujem o SUV, ktorých sa v tomto segmente predalo takmer 65 %. Limuzíny potom tvorili len niečo málo cez 16 %.
Aj keď sa medzi bežnými ojazdenými autami takmer vyrovnal pomer medzi benzínovými a naftovými motormi, v prémiovej triede je pomer jednoznačný v prospech dieselov - až 77 % jazdí na naftu. Vozidiel s alternatívnym pohonom v tejto kategórii je stále málo, len 2,5 % využíva hybridný alebo plne elektrický pohon. Zrejme neprekvapí, že až 95 % luxusných áut je vybavených automatickou prevodovkou.
Hoci medzi prémiovými ojazdenými autami vládne hlavne tzv. nemecká „Veľká trojka“, teda značky Mercedes - Benz, BMW a Audi, zákazníci siahajú aj po menej frekventovaných značkách a ich modeloch. Mototechna Classic tak predala napríklad niekoľko vozidiel Bentley Continental alebo Maserati Ghibli a Quatroporte. Záujem je aj o značky Porsche alebo Jaguár alebo unikáty, ako Alpina B7 vychádzajúca z BMW rady 7. Medzi priekopníkmi elektromobility môžeme zaradiť napríklad niekoľko Tesiel Model S alebo celkom unikátnu Fisker Karma. Na Slovensku bol zaujímavým kúskom Mercedes GL 6.1 V8 od úpravcu automobilov Brabus.