Jazdenky, ktoré inzerovali predávajúci v minulom mesiaci na Slovensku boli až z 37 % dovozové a takmer polovicu zo všetkých 54 000 vozidiel ponúkali súkromné osoby. Najviac áut z dovozu predávajúci ponúkali v Trenčianskom kraji. Tieto výsledky vyplynuli z pravidelnej analýzy spoločnosti AAA AUTO, ktorá trh s ojazdenými automobilmi kontinuálne monitoruje a robí jeho hodnotenie.
Oproti decembru stúpol v minulom mesiaci počet vozidiel inzerovaných súkromnými osobami, tvorili takmer polovicu z ponuky jazdeniek. Najviac ich bolo v Prešovskom kraji a naopak najmenej v Trenčianskom kraji. Individuálni predajcovia ponúkali oproti podnikateľom alebo spoločnostiam staršie automobily, ktoré mali viac najazdených kilometrov. Súkromníci inzerovali najčastejšie[1] autá veku 10,8 roka a s nájazdom 191 884 km. Naopak automobily ponúkané podnikateľmi alebo spoločnosťami boli o 4,6 rokov mladšie a mali o 54 000 menej najazdených kilometrov.
„Nárast predajov súkromnými osobami môže spôsobovať novela zákona, ktorá platí od začiatku roka 2016. Tá zaviedla trestnosť stáčania odometrov s tým, že z tohto opatrenia boli vyňaté súkromné osoby. Mnohí podnikatelia sa postupne naučili tento zákon obchádzať prostredníctvom predaja súkromníkmi či s pomocou komisionálneho predaja. Tento pomer môže byť v skutočnosti ešte vyšší, pretože automobily v komisiách často inzerujú predajcovia na seba, no zmluva sa uzatvára s majiteľom, súkromnou osobou,“ komentuje situáciu na trhu generálna riaditeľka siete autocentier AAA AUTO Karolína Topolová. „Za pozitívne považujem to, že v minulom mesiaci nestúpol počet ponúkaných automobilov z dovozu. Držal sa na 36,6 % a je tak nižší ako v Českej republike (38,1 %) či v Poľsku, kde autá z dovozu tvorili až 60 % z ponuky,“ dopĺňa.
Minulomesačná ponuka jazdeniek nepriala fanúšikom vozidiel na alternatívny pohon. Tieto autá tvorili iba 3 % z inzerovaných jazdeniek. Naopak dominovali vozidlá s dieselovým pohonom (70 %), ktorých najčastejší vek bol 7,7 rokov a mali najazdených 172 263 km. Tzv. benzíňákov bolo iba 27 %, avšak mali výrazne vyšší vek 9,2 rokov a nižší nájazd 118 314 km. „Benzínové automobily si kupujú zväčšia jednotlivci, ktorí s nimi nenajazdia toľko kilometrov a používajú ich dlhšie, kým dieselové pohony volia najčastejšie firmy alebo jednotlivci, ktorí vedia, že jazdia veľa a zbavujú sa ich skôr a s vyšším nájazdom,“ vysvetľuje Karolína Topolová.
1.
|
Škoda Octavia
|
2.
|
Volkswagen Passat
|
3.
|
Volkswagen Golf
|
4.
|
Škoda Fabia
|
5.
|
Audi A4
|
6.
|
BMW 3
|
7.
|
Škoda Superb
|
8.
|
BMW 5
|
9.
|
Audi A6
|
10.
|
Ford Focus
|
Najponúkanejšou jazdenkou v minulom mesiaci bol už tradičný víťaz tohto rebríčka – Škoda Octavia. Druhý bol Volkswagen Passat, tretí Golf. Škody Octavie mali najčastejšie 9,3 rokov a 198 000 km nájazd. Rovnaký vek mali aj Passaty, nájazd mali o 8 000 km vyšší.
Najviac jazdeniek už tradične ponúkali predajcovi v Trenčianskom kraji (11 726). Inzerované autá boli aj najmladšie (3,4 roka) a mali najnižší počet najazdených kilometrov (78 250 km). Ich kvalite samozrejme zodpovedala aj najčastejšie inzerovaná cena, ktorá bola najvyššia. Naopak najmenej jazdeniek inzerovali predajcovia v Trnavskom kraji, len 4 973. Najčastejší nájazd bol 172 003 km a vek 9,7 roka.
Skupina AAA AUTO pôsobí na trhu už 26 rokov. Prevádzkuje sieť viac ako 40 pobočiek v Českej republike, na Slovensku, v Poľsku a v Maďarsku. Počas svojej existencie už obslúžila vyše 2 mil. zákazníkov. Skupina predá ročne viac ako 75 000 vozidiel a je tak najväčším predajcom ojazdených áut v strednej a východnej Európe. Predáva tiež zánovné vozidlá pod obnovenou značkou Mototechna, pod ktorú sústredila ponuku "zánovných" automobilov. Verejnosť zvolila spoločnosť najlepším predajcom ojazdených automobilov v ankete Autobazár roka 2016. Skupinu AAA AUTO vlastní britsko-poľský investičný fond Abris Capital Partners. Značky AAA AUTO a Mototechna sú oficiálnym partnerom Slovenského futbalového zväzu. |
[1] AAA AUTO, ktoré kontinuálne už niekoľko rokov monitoruje trh s jazdenkami, prešlo na nový spôsob spracovania dát. Miesto priemerných hodnôt zohľadňuje tzv. medián (najčastejšie vyskytovanú hodnotu), ktorý má vyššiu vypovedaciu hodnotu a ešte presnejšie charakterizuje trh s jazdenkami.