Hovorí sa, že investícia do auta je tá najhoršia. Napríklad hodnota novej Škody Octavia klesne po roku od predaja až o tretinu. Ak hľadáte vhodné vozidlo na investíciu, musíte sa pozrieť späť do histórie. Nemusí to byť ani tak príliš dávno, takzvané youngtimre môžu získavať na hodnote aj v rádoch desiatok percent ročne. Pozrite sa na 10 áut, na ktorých by ste rozhodne nemali prerobiť.
„Slušne zachovalá škodovka 120 sa pre piatimi rokmi predávala za 1 100 eur, dnes za ňu majiteľ dostane 3 200 eur a viac,“ hovorí Stanislav Gálik, riaditeľ inovačného centra AuresLab siete autocentier AAA AUTO, ktorý vybral Top 10 kandidátov, ktorí už na hodnote určite klesať nebudú, skôr naopak, ich hodnota porastie.
Prevedenie: hatchback
Obstarávacia cena: od 2 770 eur
Odhadovaná trová cena o 5 rokov: 4 740 – 6 000 eur
Tento Mini Morris z bývalého východného bloku aj napriek svojej veľkosti často slúžil ako klasické rodinné auto. Jeho popularitu dokladá aj fakt, že sa v Poľsku vyrábal až do roku 2000. Kto od „Malucha“ očakáva zhodnotenie, mal by sa pozerať po zachovalých kúskoch z 80. rokov. Ukončenie výroby iba pred 18 rokmi znamená, že novších verzií je na trhu stále dostatok, ale charakter vozidla a jeho popularita ho predurčuje k tomu, aby sa stal klasikou a jeho cena naďalej stúpala.
Prevedenie: sedan, kombi
Obstarávacia cena: od 2 770 eur
Odhadovaná trhová cena o 5 rokov: 6 000 eur
Tento východonemecký automobil sa preslávil hlavne svojim maličkým dvojtaktným motorom, ktorý mu však prepožičiaval (na tú dobu) slušnú dynamiku, a priestranným interiérom. Zvonka veľa krásy neponúkal a v deväťdesiatich rokoch sa ho motoristi začali húfne zbavovať. Vďaka tomu je dnes toto ľudové vozidlo s charakteristickým drnčivým zvukom raritou a zachovalé exempláre začínajú s cenovkou okolo 2 770 eur.
Prevedenie: sedan, kombi
Obstarávacia cena: od 2 770 eur
Odhadovaná trhová cena o 5 rokov: 6 000 – 7 900 eur
Podobne ako Škoda 120 je „žigulík“ notoricky známe vozidlo, hlavne pre ľudí narodených pred zamatovou revolúciou. Hoci bolo vyrobených takmer 2,8 milióna kusov, v Československu patril medzi nedostatkový tovar a teraz sa ním zasa stáva. Zachovalý kúsok s nižším nájazdom kilometrov za menej ako 2 770 eur budete iba ťažko zháňať a ich hodnota iba porastie.
Obstarávacia cena: od 3 200 eur
Odhadovaná trhováá cena o 5 rokov: 6 000 eur
Popisovať toto vozidlo je podobne zbytočné, ako vysvetľovať pravidlá futbalu. Pozná ho totiž takmer každý. Viacerí z nás ho vlastnili, ďalších v ňom vozili rodičia či prarodičia. Škoda 120 sa nestala legendou pre svoju kvalitu spracovania, výkon či komfort, ale preto, že na prelome 80. a 90. rokov bola jednoducho všade. V posledných rokoch ju však korózia a prevádzkové normy kosia po stovkách. Preto niet divu, že sa z kedysi najrozšírenejšieho vozidla na slovenských cestách stáva rarita a cena zachovalých exemplárov raketovo stúpa.
Prevedenie: kupé, kabriolet, M3
Obstarávacia cena: od 4 000 eur
Odhadovaná trhováá cena o 5 rokov: 9 900 eur za kupé, 15 800 eur za kabriolet
Nemecká klasika. Preslávený rad 3 E30, ktorý sa vyrábal v rokoch 1982 až 1991 utkvel v pamäti mnohým motoristom pre svoj komfortný, avšak športový prejav a ostrý výraz. Do veteránskej kategórie patrí síce iba krátko, ale pekné kúsky si už v garáži uchováva nejeden nadšenec.
Prevedenie: hatchback
Obstarávacia cena: 4 700 eur
Odhadovaná trhová cena o 5 rokov: 7 900 eur
Model 205 GTi bol v 80. rokoch jedným zo zakladateľov kategórie hot hatch, teda malých rodinných áut, ktoré však vďaka silnejšiemu motoru umožňovali aj športové zvezenie a trocha adrenalínu. Bohužiaľ 205 GTi sa často stával obeťou tunerov a amatérskych pretekárov, ktorých zásahy vozidlá skôr poškodzovali. Zachovalý originálny kúsok ale určite svojho majiteľa o investíciu nepripraví.
Obstarávacia cena: od 4 700 eur
Odhadovaná trhováá cena o 5 rokov: 9 900 eur
Niekedy nazývaný „Porsche východného bloku“ kvôli koncepcii motora nad zadnou nápravou a zadnému náhonu, sa etabloval ako kvapka výstrednosti a športovosti v šedi socialistických modelov. Vďaka tomu bol Rapid vo svojej dobe veľmi žiadaný a nedostatkový, čo sú vlastnosti, ktoré si priniesol aj do súčasnosti. Aj kvôli nadmernej korózii alebo množstvu neodborných rekonštrukcií a tuningu sú zachovalé pôvodné kusy už teraz pomerne cenné a ich zhodnotenie je takmer isté.
Chevrolet Corvette C3
Prevedenie: 2miestne kupé
Obstarávacia cena: od 11 800 eur za vozidlá ročníkov 74-82, ročníky 68-73 s chrómovými nárazníkmi od 23 700 eur
Odhadovaná trhová cena o 5 rokov: od 15 800 eur za vozidlá ročníka 74-82, ročníky 68-73 s chrómovými nárazníkmi od 59 200 eur
Chevrolet Corvette je pravdepodobne najslávnejšie americké športové vozidlo, ktoré kedy táto automobilka vyrobila. Elegantná aerodynamická karoséria s dlhou kapotou, pod ktorou sa skrýva bublajúci motor V8, oslovila viac ako 500 000 zákazníkov a bola doteraz najdlhšie vyrábanou verziou Corvetty. Aj napriek tomuto veľkému počtu vyrobených kusov je však o tento model netíchnuci záujem a ceny zachovalých udržovaných kusov neustále rastú.
Obstarávacia cena: od 27 600 eur
Odhadovaná trová cena o 5 rokov: 39 500 eur
Luxusný sedan Tatra 603 slúžil za minulého režimu hlavne komunistickým papalášom., Bol však dôkazom, že aj v Československu je možné vyrobiť technicky prepracované a designovo vydarené vozidlo. Typický splývavý zadok ukrýval vzduchom chladený motor V8 s objemom 2,5 litra. Dnes je možné si kus určený na rekonštrukciu zaobstarať za zhruba 19 700 eur, ale sú tak vzácne, že ich hodnota bude stúpať úplne spoľahlivo.
Prevedenie: 2miestne kupé
Obstarávacia cena: od 98 600 eur
Odhadovaná trhová cena o 5 rokov: 118 300 eur
Ktorý nadšenec áut by nechcel mať doma Ferrari, najlepšie v červenej farbe? Testarossa bola v druhej polovici 80. rokov a prvej polovici 90. rokov vrcholným modelom Ferrari a zaručene dokáže rozprúdiť fanúšikom krv aj dnes. Hlavne vďaka skvostnému motoru V12 4,9L, ktorý dokázal auto dostať až do rýchlosti 315 km/h, a designu od Pininfarinuy, ktorý vozidlu vtisol dnes už ikonické rebrované prívody vzduchu do chladičov.
|