Prečo kúpiť |
---|
Elegantný a nadčasový vzhľad Spoľahlivé a úsporné vznetové motory Praktickosť (veľký batožinový priestor) Široká servisná sieť a nízke náklady Priaznivá cena |
O vozidle
Prvá generácia novodobej Škody Octavie sa objavila na trhu v roku 1996 a znamenala vtedy pre mladoboleslavskú automobilku úplne novú kapitolu. Ako prvá priniesla politiku viac auta za menej peňazí a dodnes je cenená pre svoju praktickosť, úsporné motory a tiež nadčasový dizajn. Ten má mimochodom na svedomí súčasný šéfdizajnér luxusnej automobilky Bentley, belgičan Dirk van Braeckel. Octavia dostala techniku z Volkswagenu Golf štvrtej generácie, veľkosťou sa však snažila zaradiť medzi vozidlá o triedu vyššie. Auto má i veľké previsy karosérie, ktoré sa podpisujú hlavne na nepredvídateľných jazdných vlastnostiach. Vzhľadom k zotrvačnosti provy a zadku je to automobil určený skôr na pokojnú jazdu. Na to však majitelia v čase najväčšej popularity modelu príliš nereflektovali a tak je dnes potrebné starostlivejšie vyberať exemplár, ktorý je v dobrom stave. Často sa na celkovom stave vozidla podpísalo nielen hrubé zaobchádzanie (auto bývalo typicky služobné), ale tiež množstvo neodborných tuningových zásahov. Takým autám je lepšie sa vyhnúť.
Octavia I má aj veľa predností. Na výber je široké množstvo prevedení, základné liftback čoskoro vo výrobe doplnilo aj veľmi populárne kombi, ktoré bolo v ponuke aj s pohonom všetkých kolies. Ten bol po facelifte v roku 2000 (ako modelový ročník 2001) k dispozícii aj pre liftback. Octavia vždy lákala obrovským a skvelo využiteľným batožinovým priestorom, kto vyžaduje aj priestrannú kabínu, mal by siahnuť po modeloch po modernizácii. U nich bola totiž upravená konštrukcia všetkých sedadiel, takže sa posádka vzadu už necíti tak stiesnene. Z motorov je nutné vyzdvihnúť legendárny 1.9 TDI, ktorý je najlepší vo svojich pôvodných verziách s výkonom 66 alebo 81 kW. Oba sa pýšia veľmi nízkou spotrebou a vysokou spoľahlivosťou, slabší variant je jeden z najväčších "držiakov" medzi turbodieselami vôbec. Novšie verzie s motormi TDI PD (74 a 96 kW) majú mierne vyššiu spotrebu i hlučnosť a pre spoľahlivý chod je istejšie meniť olej už po 15 000 kilometroch. Z benzínových motorov je večnou a spoľahlivou alternatívou šestnásťventilová 1.6 MPI (ideálne 74 kW, 75 po facelifte) a dlhovekosťou prekvapí aj robustný osemventilový dvojliter, u ktorého je však nutné počítať s trochu vyššou spotrebou. Základná tisícštyristovka je na Octaviu celkom slabá, na druhú stranu je pravdepodobné, že také auto bolo využívané len k občasným jazdám a tak môže byť mechanicky vo veľmi dobrom stave. Zložitá dvadsaťventilová tisícosemstovka je lepšia vo verzii Turbo, v podstate pre entuziastov je potom určená ostrá verzia RS s týmto motorom vyladeným na 132 kW.
V roku 2004 bola predstavená druhá generácia Octavie, pôvodný model s prídomkom Tour zostal vo výrobe až do roku 2010, i keď už len v obmedzenom počte obmien (nakoniec len 1.6 MPI a 1.9 TDI PD).
Výbava
Z dnešného hľadiska nie je zrejme výbava prvej Octavie tým rozhodujúcim faktorom pre kúpu konkrétneho vozidla. Avšak je potrebné mať na pamäti, že išlo vždy o dostupný automobil a mnoho komfortných prvkov výbavy bolo dostupných len na želanie. Typicky však napríklad turbodieselové varianty patrili k drahším modelom predávaným vo vyšších stupňoch výbavy, takže u nich je väčšinou vymožeností viac.
Design
Prvá Škoda Octavia vyniká nezvyčajne elegantným a nadčasovým dizajnom a v podstate ani dnes nepôsobí nijak zastaralo. Neobvyklé sú len veľké previsy karosérie, i keď ich auto opticky celkom dobre maskuje. U Octavie platí, že vzhľad ju posúva o triedu vyššie, než kam vozidlo technicky patrí. Prevedenie kombi je ešte vydarenejšie než klasický liftback.
Spotreba
Pokiaľ si užívateľ vyberie ten správny motor, je Škoda Octavia prvej generácie jedným z najúspornejších vozidiel, aký možno za relatívne malé peniaze získať. V spotrebe vyniká predovšetkým turbodiesel 1.9 TDI v pôvodných verziách (66 a 81 kW), s ktorým sa dá bez problémov jazdiť s dlhodobým priemerom 5 litrov nafty na 100 kilometrov. Úsporné dokážu byť aj benzínové motory, avšak ich spotreba je podmienená jazdným štýlom.
Jazdné vlastnosti
Prvá Octavia bola v súdobých recenziách za jazdné vlastnosti vcelku chválená. Snáď za to mohlo nadšenie z prvého skutočne moderného českého automobilu, ale asi aj vtedajšia celková situácia na trhu. Z dnešného hľadiska patrí prvá Octavia k zradnejším autám, veľké zotrvačné hmoty vpredu a vzadu dokážu auto nepríjemne rozkývať.
Bezpečnosť
V čase svojho aktívneho modelového života získala prvá Octavia štyri hviezdičky v nárazových testoch Euro NCAP. Avšak vtedajšiu metodiku nemožno s nárokmi tej súčasnej porovnávať a tak hoci je Octavia poctivým kusom železa a posádku ochráni vcelku dobre, chýba jej celý rad moderných bezpečnostných prvkov výbavy. Štandardom bol napríklad len airbag vodiča.
Praktickosť
Veľký batožinový priestor, je najčastejšie pripomínaná výhoda Octavie. Už liftback ponúka ohromných 528 litrov, ešte lepšie je na tom kombi s 548 litrami a s pochopiteľne lepším prístupom i využiteľnosťou. Menej priestoru je v interiéri, predovšetkým na zadných sedadlách, kde sa kvôli krátkemu rázvoru môžu cestujúci cítiť stiesnene. Napravil to facelift v roku 2000, vďaka upraveným sedadlám je tu už výrazne viac miesta.
Komfort
Z hľadiska komfortu trpí prvá Octavia niekoľkými nedostatkami. Jednak je to len priemerná ponuka miesta v kabíne, k pohodliu neprispieva ani relatívne tuhý podvozok, ktorý sa však rovnako môže pre dlhé previsy karosérie na nerovnostiach neprirodzene rozkolísať. Vznetové motory TDI PD sa tiež vyznačujú vyššou hlučnosťou, naopak trochu archaický benzínový štvorvalec 2.0 litra vyniká kultivovaným a tichým chodom.
Prevádzkové náklady
Za nízke prevádzkové náklady vďačí Octavia úsporným motorom a nadpriemernej spoľahlivosti. Čo sa servisu týka, jedno z najbežnejších áut na našich cestách má pochopiteľne dostupnú širokú servisnú sieť. Vzhľadom k veku modelu nie sú na peňaženku príliš náročné ani náhradné diely.
Názor odborníka