OdobraťK porovnaniuZdieľaťOdoslať

Recenzia / Škoda Octavia I (1996–2004) Tour (2004–2010)

Celkové hodnotenie:
Prečo kúpiť

Elegantný a nadčasový vzhľad

Spoľahlivé a úsporné vznetové motory

Praktickosť (veľký batožinový priestor)

Široká servisná sieť a nízke náklady

Priaznivá cena

O vozidle

Prvá generácia novodobej Škody Octavie sa objavila na trhu v roku 1996 a znamenala vtedy pre mladoboleslavskú automobilku úplne novú kapitolu. Ako prvá priniesla politiku viac auta za menej peňazí a dodnes je cenená pre svoju praktickosť, úsporné motory a tiež nadčasový dizajn. Ten má mimochodom na svedomí súčasný šéfdizajnér luxusnej automobilky Bentley, belgičan Dirk van Braeckel. Octavia dostala techniku ​​z Volkswagenu Golf štvrtej generácie, veľkosťou sa však snažila zaradiť medzi vozidlá o triedu vyššie. Auto má i veľké previsy karosérie, ktoré sa podpisujú hlavne na nepredvídateľných jazdných vlastnostiach. Vzhľadom k zotrvačnosti provy a zadku je to automobil určený skôr na pokojnú jazdu. Na to však majitelia v čase najväčšej popularity modelu príliš nereflektovali a tak je dnes potrebné starostlivejšie vyberať exemplár, ktorý je v dobrom stave. Často sa na celkovom stave vozidla podpísalo nielen hrubé zaobchádzanie (auto bývalo typicky služobné), ale tiež množstvo neodborných tuningových zásahov. Takým autám je lepšie sa vyhnúť. 

Octavia I má aj veľa predností. Na výber je široké množstvo prevedení, základné liftback čoskoro vo výrobe doplnilo aj veľmi populárne kombi, ktoré bolo v ponuke aj s pohonom všetkých kolies. Ten bol po facelifte v roku 2000 (ako modelový ročník 2001) k dispozícii aj pre liftback. Octavia vždy lákala obrovským a skvelo využiteľným batožinovým priestorom, kto vyžaduje aj priestrannú kabínu, mal by siahnuť po modeloch po modernizácii. U nich bola totiž upravená konštrukcia všetkých sedadiel, takže sa posádka vzadu už necíti tak stiesnene. Z motorov je nutné vyzdvihnúť legendárny 1.9 TDI, ktorý je najlepší vo svojich pôvodných verziách s výkonom 66 alebo 81 kW. Oba sa pýšia veľmi nízkou spotrebou a vysokou spoľahlivosťou, slabší variant je jeden z najväčších "držiakov" medzi turbodieselami vôbec. Novšie verzie s motormi TDI PD (74 a 96 kW) majú mierne vyššiu spotrebu i hlučnosť a pre spoľahlivý chod je istejšie meniť olej už po 15 000 kilometroch. Z benzínových motorov je večnou a spoľahlivou alternatívou šestnásťventilová 1.6 MPI (ideálne 74 kW, 75 po facelifte) a dlhovekosťou prekvapí aj robustný osemventilový dvojliter, u ktorého je však nutné počítať s trochu vyššou spotrebou. Základná tisícštyristovka je na Octaviu celkom slabá, na druhú stranu je pravdepodobné, že také auto bolo využívané len k občasným jazdám a tak môže byť mechanicky vo veľmi dobrom stave. Zložitá dvadsaťventilová tisícosemstovka je lepšia vo verzii Turbo, v podstate pre entuziastov je potom určená ostrá verzia RS s týmto motorom vyladeným na 132 kW. 

V roku 2004 bola predstavená druhá generácia Octavie, pôvodný model s prídomkom Tour zostal vo výrobe až do roku 2010, i keď už len v obmedzenom počte obmien (nakoniec len 1.6 MPI a 1.9 TDI PD).

Výbava

Z dnešného hľadiska nie je zrejme výbava prvej Octavie tým rozhodujúcim faktorom pre kúpu konkrétneho vozidla. Avšak je potrebné mať na pamäti, že išlo vždy o dostupný automobil a mnoho komfortných prvkov výbavy bolo dostupných len na želanie. Typicky však napríklad turbodieselové varianty patrili k drahším modelom predávaným vo vyšších stupňoch výbavy, takže u nich je väčšinou vymožeností viac.

Design

Prvá Škoda Octavia vyniká nezvyčajne elegantným a nadčasovým dizajnom a v podstate ani dnes nepôsobí nijak zastaralo. Neobvyklé sú len veľké previsy karosérie, i keď ich auto opticky celkom dobre maskuje. U Octavie platí, že vzhľad ju posúva o triedu vyššie, než kam vozidlo technicky patrí. Prevedenie kombi je ešte vydarenejšie než klasický liftback.

Spotreba

Pokiaľ si užívateľ vyberie ten správny motor, je Škoda Octavia prvej generácie jedným z najúspornejších vozidiel, aký možno za relatívne malé peniaze získať. V spotrebe vyniká predovšetkým turbodiesel 1.9 TDI v pôvodných verziách (66 a 81 kW), s ktorým sa dá bez problémov jazdiť s dlhodobým priemerom 5 litrov nafty na 100 kilometrov. Úsporné dokážu byť aj benzínové motory, avšak ich spotreba je podmienená jazdným štýlom.

Jazdné vlastnosti

Prvá Octavia bola v súdobých recenziách za jazdné vlastnosti vcelku chválená. Snáď za to mohlo nadšenie z prvého skutočne moderného českého automobilu, ale asi aj vtedajšia celková situácia na trhu. Z dnešného hľadiska patrí prvá Octavia k zradnejším autám, veľké zotrvačné hmoty vpredu a vzadu dokážu auto nepríjemne rozkývať.

Bezpečnosť

V čase svojho aktívneho modelového života získala prvá Octavia štyri hviezdičky v nárazových testoch Euro NCAP. Avšak vtedajšiu metodiku nemožno s nárokmi tej súčasnej porovnávať a tak hoci je Octavia poctivým kusom železa a posádku ochráni vcelku dobre, chýba jej celý rad moderných bezpečnostných prvkov výbavy. Štandardom bol napríklad len airbag vodiča.

 

Praktickosť

Veľký batožinový priestor, je najčastejšie pripomínaná výhoda Octavie. Už liftback ponúka ohromných 528 litrov, ešte lepšie je na tom kombi s 548 litrami a s pochopiteľne lepším prístupom i využiteľnosťou. Menej priestoru je v interiéri, predovšetkým na zadných sedadlách, kde sa kvôli krátkemu rázvoru môžu cestujúci cítiť stiesnene. Napravil to facelift v roku 2000, vďaka upraveným sedadlám je tu už výrazne viac miesta.

Komfort

Z hľadiska komfortu trpí prvá Octavia niekoľkými nedostatkami. Jednak je to len priemerná ponuka miesta v kabíne, k pohodliu neprispieva ani relatívne tuhý podvozok, ktorý sa však rovnako môže pre dlhé previsy karosérie na nerovnostiach neprirodzene rozkolísať. Vznetové motory TDI PD sa tiež vyznačujú vyššou hlučnosťou, naopak trochu archaický benzínový štvorvalec 2.0 litra vyniká kultivovaným a tichým chodom.

Prevádzkové náklady

Za nízke prevádzkové náklady vďačí Octavia úsporným motorom a nadpriemernej spoľahlivosti. Čo sa servisu týka, jedno z najbežnejších áut na našich cestách má pochopiteľne dostupnú širokú servisnú sieť. Vzhľadom k veku modelu nie sú na peňaženku príliš náročné ani náhradné diely.

Názor odborníka

 



Vážime si vášho
súkromie

Súbory cookie sa používajú na ukladanie vašich nastavení a preferencií, analýzu prevádzky na našich stránkach, zabezpečenie funkcií sociálnych médií a personalizáciu obsahu a reklám. Informácie o používaní našich stránok zdieľame aj s našimi partnermi z oblasti sociálnych médií, reklamy a analýzy. Udeľujete svoj súhlas spoločnosti AUTOCENTRUM AAA AUTO a.s. Viac informácií nájdete v našich Zásadách používania súborov cookie.

Spravovať cookies

Zásady ochrany osobných údajov

Tento web používa súbory cookie na zlepšenie vášho zážitku pri prehliadaní webom. Z týchto súborov cookie sú súbory cookie, ktoré sú kategorizované podľa potreby, uložené vo vašom prehliadači, pretože sú nevyhnutné pre fungovanie základných funkcií webu.

Používame tiež súbory cookie tretích strán, ktoré nám pomáhajú analyzovať a porozumieť tomu, ako tento web používate, na ukladanie užívateľských preferencií a poskytovanie obsahu a reklám, ktoré sú pre vás relevantné. Tieto súbory cookie budú vo vašom prehliadači uložené iba s vaším súhlasom. Máte tiež možnosť odhlásiť sa z týchto súborov cookie. Ale odhlásenie niektorých z týchto súborov cookie môže mať vplyv na váš zážitok z prezerania. Ďalšie informácie nájdete v našich Zásadách používania súborov cookie.


Nutné Vždy aktívny

Nevyhnutné súbory cookie sú kľúčové pre základné funkcie webu a web bez nich nebude fungovať zamýšľaným spôsobom. Tieto súbory cookie neukladajú žiadne osobné údaje.


Funkčné

Funkčné súbory cookie pomáhajú vykonávať určité funkcie, ako je zdieľanie obsahu webových stránok na platformách sociálnych médií, zhromažďovanie spätných väzieb a ďalšie funkcie tretích strán.


Analytické

Analytické súbory cookie sa používajú na pochopenie toho, ako návštevníci interagujú s webom. Tieto súbory cookie pomáhajú poskytovať informácie o metrikách počtu návštevníkov, miere okamžitého opustenia, zdroji návštevnosti atď.


Marketingové

Súbory cookie reklamy sa používajú na doručovanie návštevníkov prispôsobenými reklamami na základe stránok, ktoré navštívili predtým, a na analýzu účinnosti reklamnej kampane.



Zrušiť

Momentálne je online 50 odborníkov. Volajte denne 8:00 - 21:00 Zavolajte mi
Google hodnotenie   4,5
Najlepšie hodnotený
predajca ojazdených vozidiel
na Slovensku.

S priemerným hodnotením
zákazníkov všetkých našich
pobočiek 4,5 hviezdičky.